O ChatGPT słyszał już niemal każdy. To wyjątkowe narzędzie, rozwijane przez firmę OpenAI, zrewolucjonizowało świat chatbotów i obecnie wyznacza standardy dla konwersacyjnej sztucznej inteligencji. Poziom zaawansowania ChatGPT oraz potencjał rozwoju tej technologii sprawiają, że coraz więcej branż zaczyna poszukiwać dla niej zastosowań, a niekiedy nawet już korzysta z możliwości, jakie oferuje ten segment AI. Czy konwersacyjna sztuczna inteligencja może podbić także logistykę?
Czym jest ChatGPT?
ChatGPT to chatbot bazujący na modelu konwersacyjnej sztucznej inteligencji o nazwie GPT. Program ten zaprojektowany został tak, by z jego pomocą możliwe było generowanie naturalnie brzmiącego, poprawnego językowo tekstu w odpowiedzi na pytania zadanie przez użytkowników. ChatGPT potrafi dopasowywać wyniki do kontekstu i kontynuować konwersację z uwzględnieniem wskazówek użytkownika. Model trenowany jest zarówno na postawie uczenia nadzorowanego, jak i w oparciu o dane pozyskiwane z interakcji z użytkownikami. GTP jest stale rozwijany — w marcu tego roku OpenAI zaprezentowało czwartą jego wersję.
Zastosowanie ChatGPT w logistyce
ChatGPT nie jest jeszcze narzędziem powszechnie stosowanym w logistyce, jednak eksperci branży już teraz zwracają uwagę na jego liczne potencjalne zastosowania w zakresie projektowania i usprawniania łańcuchów dostaw. Wskazuje się jednak także na aktualne ograniczenia i niedoskonałości tej technologii.
Przykładowe sposoby wykorzystania ChatGPT
Potencjalne zastosowania ChatGPT w logistyce dotyczą niemal każdego etapu łańcucha dostaw. Model językowy GPT mógłby zostać wykorzystany na przykład do stworzenia chatbota, który pozwoliłby klientom firm na szybkie i wygodne sprawdzanie statusu zamówienia, a także uzyskanie pomocy czy wskazówek bez konieczności opuszczania okna aplikacji. Narzędzie mogłoby stać się częścią zautomatyzowanego systemu predykcyjnego, tworzącego prognozy czasu doręczenia lub pomagającego w optymalizacji procesów zarządzania stanami magazynowymi. Inteligentny chatbot mógłby usprawniać proces onboardingu i pomagać pracownikom w rozwiązywaniu problemów.
Potencjalne ograniczenia ChatGPT w logistyce
ChatGPT jest stale rozwijany i wciąż zdarza się, że udzielane przez niego odpowiedzi są błędne lub pozbawione sensu. Wykorzystując ten model do obsługi klienta lub tworzenia predykcji, należy liczyć się z tym ryzykiem. Narzędzie jest dosyć wrażliwe na sposób formułowania zapytań, co ma swoje pozytywne, ale i negatywne strony — do uzyskania odpowiedzi konieczne jest niekiedy kilkukrotne sparafrazowanie pytania.
Nowoczesna logistyka — cyfryzacja i automatyzacja
Zainteresowanie technologią ChatGPT w logistyce stanowi przykład tendencji od lat dostrzegalnej w tej branży, a mianowicie potrzeby wdrażania w łańcuch dostaw nowoczesnych, inteligentnych rozwiązań. Liderzy rynku dostrzegają korzyści płynące z postępującej cyfryzacji i automatyzacji, postrzegając je jako szansę na poprawę wydajności i usprawnienie procesów kluczowych dla realizacji dostaw. Nowoczesne magazyny i powierzchnie przemysłowe buduje na przykład Panattoni — więcej informacji o tym deweloperze znajdziesz na stronie https://panattonieurope.com/pl-pl/aktualnosci.